C har just nu inte speciellt mycket hen behöver göra. Planen är 10 minuter matte/dag hemma vid datorn och träffa syon ca en gång/vecka och ha motivationshöjande samtal och prata om hösten.
Det är nästan omöjligt att få C att jobba dessa 10 minuter. C är stor nu och borde kunna plugga själv, men det går inte. Varje dag hänger det på oss föräldrar att det blir gjort. C har svårt med orsak – verkan och kan inte se att det hen gör (eller inte gör) nu påverkar framtiden.
Igår skulle jag plugga med C efter jobbet. Vi öppnade matteprogrammet och skulle börja jobba. Då var det ett nytt moment och C förstod inte direkt hur man skulle göra. Matte är inte min grej heller så jag kunde inte snabbt förklara. Detta ledde till att C låste sig och har varken gjort matte igår eller idag.
I min värld kan jag inte förstå hur det kan vara så stort motstånd mot 10 minuter matte. I Cs värld finns det stora hinder. C är bränd av skolan och har ingen tilltro till sin egen förmåga. Dessutom gillar inte C matte så det finns ingen lust. Anledningen till att det blev just matte är att det var lättast att jobba med hemifrån och skicka in uppgifter till läraren direkt via matteprogrammet.
Nästa år fyller C 18 år. C börjar bli vuxen och det stressar mig. Hen har inga betyg alls från grundskolan. Så fort vi berör ämnet skola/praktik är C helt låst. När och hur ska det vända?










