Kategoriarkiv: förälder

Vem har rätt att bestämma om ett barn ska utredas eller inte?

20160602_095051.jpg

Jag har förstått, av vad jag har läst i olika grupper på Facebook, att det är vanligt att det är skolan som får mandat att avgöra om ett barn ska utredas på BUP eller inte.
Det kan komma kommentarer som ”Det fungerar så bra när barnet är här i skolan!”. Att barnet kanske inte vill gå till skolan och det är en kamp varje morgon INNAN skolan. Det ser inte skolpersonalen.

Vi föräldrar kan påtala att våra barn är i spillror när de kommer hem. Totalt utmattade av en icke anpassad skolmiljö. Då kan det komma kommentarer som ”Har ett barn sådant beteende hemma  så borde vi se något i skolan!”. Men barnen beter sig ofta inte så i skolan! Våra barn är specialister på att spela en roll och hålla ihop. De brakar ihop hemma sen i den trygga miljön. Måste vi smygfilma våra barn för att skolan ska tro på oss? Tror de att vi hittar på? Tror de att vi uppmuntrar våra barn att ha en negativ syn på skolan? Att vi uppmuntrar dem att missa sin rätt till utbildning? Att vi uppmuntrar dem att vara hemma?

Vi föräldrar önskar ju självklart inte att våra barn ska ha NPF. Vi vet att en diagnos ofta innebär mer uppförsbacke i livet. Det har gått ganska långt när man som förälder börjar tänka i de banorna. Man har provat alla ”vanliga” uppfostringsmetoder, man har belönat/mutat, haft konsekvenser, höjt rösten, man har peppat och tjatat, man har uppmuntrat och tvingat. Tillslut inser man att det nog är något annat. Något som man inte riktigt greppar. Det som fungerar med andra barn verkar inte fungera med det här barnet. Man vänder ut och in på sig för att greppa detta. Man älskar, stöttar, hjälper, försöker… Men inget fungerar. DÅ kontaktar man BUP för att få hjälp.

Om skolan då motsätter sig detta och säger ”Vi tror inte på er! Ni överdriver! Det är ett hemmaproblem!”. Var står man som förälder då? Hur ska man kunna hjälpa sitt barn i det läget och få mer stöd och resurser? Då står man helt desperat efter hjälp till sitt älskade barn och man står vid en hög mur som man inte kan ta sig förbi. Man kan inte ta sig vidare för att någon annan har bestämt eller sagt att barnet inte behöver utredas. Någon som inte känner barnet. Någon som inte ser kampen i hemmet och hur barnet kämpar.

wpid-20150717_203131.jpg

I vårt fall såg skolan inga problem när vårt barn var i skolan. Problemet var bara att vårt barn inte ville gå dit längre. Hen blev tröttare och tröttare och mer och mer låg. Tillslut blev det ångest och låsningar gentemot skolan. Vi hade flaggat för skolan att hen inte trivdes och att något måste göras ETT ÅR innan kraschen. ETT ÅR! Diagnosen kom efter kraschen. Vi pratade med BUP och beskrev hur vårt barn mådde och reagerade hemma och att hen hade kraschat helt. Som tur är gick BUP på vår linje!

Skolan fyllde i papper från BUP och de skrev att de inte såg några problem. Vårt barn fungerade så bra i skolan. Problemet var ju bara att vårt barn inte gick till skolan längre. Kunde inte skolan ta till sig att det var något I SKOLAN som gjorde att hen inte ville gå dit?

Vi föräldrar blev intervjuade och fyllde i papper. Vårt barn gjorde alla tester. Det visade sig att vårt barn har högfungerande autism (asperger), trots att skolan inte hade märkt någonting!

Det kändes lite skönt att gå till skolan och berätta att vårt barn hade fått en diagnos. Missförstå mig rätt, inte skönt för det är ju tufft för vårt barn. Men skönt för att allt får sin förklaring och vi kunde ge skolan en knäpp på nosen. Nu har vi tillgång till kurser, LSS, vårdbidrag och vi har något att jobba emot och förhålla oss till. Vi kan äntligen hjälpa vårt barn och möta hen på rätt sätt! Vi kan ha en rimlig kravnivå och bygga rutiner och strukturer för att underlätta vårt barns liv. Tänk om vi inte hade fått den möjligheten… Hur hade vårt barn mått idag då? Hade vårt barn orkat leva…? Jag vet inte.

Vårt barn hann krascha rejält för att skolan inte lyssnade på oss i tid. Men tillslut fick vi hjälp. Hur är det inte för alla föräldrar som möter ett BUP som inte är lika förstående? Ett BUP som bara går på skolans linje. För det verkar vara vanligt…

Det är proffsen på NPF och vi föräldrar som ser. Andra ser inte. Skolan borde inte få bestämma vilka barn som ska utredas. Det måste vara ett föräldrabeslut i samråd med BUP! Våra barn måste få hjälp! Okunskap får inte förstöra våra barns framtid. Det priset ska de inte behöva betala!

Folk som tror att de kan och som tror att de förstår är farliga för våra barn! Våra barn behöver ett skyddsnät!

wpid-20150816_140705.jpg

6 kommentarer

Under Diagnos, förälder, Hemmasittare, Skola, Stress

Om jag hade vetat…

Nyligen fick jag frågan här på bloggen ”Vad hade du gjort annorlunda om du hade vetat om Cs diagnos tidigare?”

Jag hade gjort mycket annorlunda. En sak är att jag inte hade skuldbelagt mig själv lika mycket. Det har varit tufft när C inte har lyssnat utan istället, som vi såg det då, trotsat. Nu i efterhand, när jag vet att det handlar om en oförmåga hos C och att det inte är dålig uppfostran, kan jag känna att jag och maken har varit för hårda mot både C och oss själva. Vi har ju ställt överkrav på C i många år. C levde ju med diagnosen i 13 år innan vi förstod.

Jag hade också markerat mer mot omgivningen och förklarat läget. Jag hade försökt att inte ta åt mig så mycket av kommenterar kring att vi har dålig pli på vårt barn. Vi känner vårt/våra barn bäst och vet vad de behöver för att må bra!

Om jag hade vetat om diagnosen tidigare hade jag försökt ha mer rimliga förväntningar på C. Jag hade sänkt kravnivån för att alltid ge C en chans att lyckas. Förr fick C ofta misslyckas för att vi helt enkelt krävde saker som var över Cs förmåga.

förväntningar gamla jpeg

förväntningar nya jpeg

Om jag hade vetat om diagnosen tidigare hade jag förberett C mer på kommande händelser. Jag hade haft mer tålamod och förstått att C hela tiden gör sitt bästa. Att det inte handlar om bara trots eller lathet. Jag hade haft tydligare strukturer och rutiner i hemmet. Vi har såklart haft rutiner men jag hade varit mer konsekvent.

Jag hade försökt ”ordbanta” och vara mer rak och tydlig. Jag hade inte blivit lika arg om C hade missuppfattat utan försökt förklara igen på ett bättre sätt.

kommunikation-bild-jpeg.jpg

Jag hade förklarat sociala situationer mer för C och inte blivit lika besviken när hen gjorde taskiga saker. Jag hade försökt tänka ”C gör så gott hen kan!” istället för ”C är taskig, lat och trotsig!” (för tyvärr är det så det känns och så man tänker när man inte vet bättre…).

mentalisering bild jpeg

Jag hade försökt ha ett låg-affektivt förhållningssätt och förebyggt mer. Jag hade funderat igenom olika saker och tänkt ut hur vi kan göra så att det fungerar så smidigt som möjligt för C.

Jag hade hjälpt C mer med vardagssaker istället för att pressa på. Jag hade inte varit så irriterad på C för att morgonrutinen inte flyter på (trots samma rutin varje dag). Jag hade försökt tänka att allt tar mer energi från C.

Jag hade inte gett C skuldkänslor för att hen inte orkade gå till fotbollsträningen. Jag hade inte sagt att hen är en dålig lagspelare om hen inte är med på matchen. Jag hade försökt tänka att C säger ifrån för att hen är trött och att det är klokt av hen.

Jag hade krävt mer av skolan gällande anpassningar. Jag hade stått på mig mycket mer och inte köpt skolans tankar om att vi var svaga föräldrar som bara skulle se till att vårt barn kom till skolan (som inte alls var anpassad efter Cs behov).

Den här hade nog skolan missat helt!

Den här hade nog skolan missat helt!

Jag hade inte tvingat C att göra läxor. Jag hade bett skolan om läxfritt.

Den här boken borde all skolpersonal läsa!

Den här boken borde all skolpersonal läsa!

Om jag hade vetat…

15 kommentarer

Under Anpassningar, Diagnos, Egna illustrationer, förälder, Hemmasittare, Kommunikation, Låg-affektivt bemötande, Pedagogiska tips!, Skola, Vardag

Vi måste hjälpas åt att sprida kunskap!

Idag delar jag, längre ner i detta inlägg, en annan kämpande mammas mycket läsvärda text.

När jag startade bloggen gjorde jag det för att skriva av mig (egen terapi). Ganska snabbt förstod jag dock att jag och min familj inte är ensamma om att bli misstrodda, skuldbelagda och sjukskrivna. Många barn kraschar i den svenska skolan och vi föräldrar kraschar också på grund av kampen vi tvingas föra. Jag är med i flera olika grupper på Facebook där vi delar upplevelser och ger varandra stöd och tips.

Jag har skrivit ett par inlägg om hur det kan se ut för familjer som blir utslagna av samhällets okunskap och om orosanmälningar till Socialtjänsten. Det är tufft att bli ifrågasatt som förälder när man bara vill hjälpa och skydda sitt barn och få omvärlden att förstå. Mitt syfte med bloggen är fortfarande att skriva av mig, men nu känner jag att jag även vill upplysa och sprida kunskap.

Skolorna måste först och främst se till att personalen har mer utbildning inom NPF. Även Socialtjänsten behöver utbildas mer. Sen måste skolorna lyssna på oss föräldrar. Vi är experter på våra egna barn! Skolan ser inte vad som händer hemma efter en dag i en icke anpassad skola. Och självklart uppmuntrar vi inte våra barn att vara hemma! Vi vill också att de ska ha en utbildning och en bra framtid. Ett bra samarbete mellan hem och skola är ett måste! Självklart finns det kommuner och skolor där detta fungerar bra, men på alltför många ställen gör det inte det.

Jag delar återigen bilden från ”Vilse i klassen” (finns på Facebook) som tydligt visar vad som är problemet på många ställen. Vi måste titta under vattenytan.

Skolan måste titta under vattenytan och hjälpa våra barn!

Skolan måste titta under vattenytan och hjälpa våra barn!

En mamma, Lotta Oksman, har skrivit ett mycket bra inlägg i en grupp jag är med i på Facebook. Hon beskriver hur det ofta kan se ut för en familj i vår situation. Jag har fått lov att dela hennes läsvärda text här. Så här är det för många! Det är ett systemfel och något måste göras!
Dela gärna vidare! Kunskap behöver spridas!

”Det pratas om skolplikt och rektorer anmäler elever med hög frånvaro till soc och även de som råkat vara mycket sjuka i en enstaka månad men inte annars. De finns de som har varit kroniskt sjuka i flera år utan att ha fått anpassad studiegång alls eller först sista terminen i nian. Skolplikt. Plikt att gå i skolan tänker då jag. Det verkar som om att gå till skolan varje dag räcker. Då är rektorn glad, på pappret går eleven i skolan.

Hur är det då med läroplikten? Många skolor verkar inte ta det på allvar att barnen lär sig något och att vi alla är olika. Lär oss olika. Behöver olika sätt att ta in och olika metoder för att göra det på. En del barn har npf eller något annat funktionshinder och en del barn är kroniskt sjuka. Många av dessa barn har en hög frånvaro. Skolorna vet om det. Föräldrarna får ofta tjata och be om anpassningar till sitt barn. Skolorna skyller på dålig ekonomi eller ignorerar helt enkelt bara föräldern. Eleven blir sämre och sämre. Skolan orosanmäler familjen till soc. Soc måste starta en utredning. Familjen kallas och kommer. Utredningen läggs ned som allra oftast då inget oroväckande har förekommit. Eleven och familjen kämpar på med skolan. Skolan orosanmäler igen när eleven kroknar. Familjen kommer och utredningen läggs ned. Så här fortsätter det för många termin efter termin. Barnet går ut nian utan betyg!

Skolplikt i all ära men vad händer egentligen? Vad är det som sker? Vems är problemet här egentligen? Vad är huvudsyftet? Lär sig eleven något av allt detta? I värsta fall står polisen utanför dörren och du undrar förskräckt om ditt älskade barn har råkat illa ut eller för en olycka. Nej, de räcker dig ett brev från Barn och Ungdomsförvaltningen. De vill att du samarbetar med skolan och infinner dig med ditt barn då och då annars föreläggs du med vite. Bara det att barnet är 15 år och har npf. Du har redan i flera år föreslagit anpassningar som skulle göra så att ditt barn kan gå i skolan. Framförallt kan ta till sig och lära sig något med! Nu vill denna människa att du samarbetar med rektorn! Vem är det som inte samarbetar? På vems villkor är det? Är det föräldern som redan från barnets födsel har fått kämpa för barnets bästa i förskolan,skolan och fritiden? Kämpa för att barnet skall få ha kompisar som alla andra, gå på kalas och ha någon kul fritidssysselsättning. Kanske blir de isolerade i många fall då släkt och vänner inte förstår.

Många får gå ned i arbetstid och en del måste sluta jobba för att kunna hjälpa sitt barn på bästa vis. Många kör helt slut på sig själva och ränner in i den berömda väggen. De gör allt för sitt barn med eller utan diagnoser som av olika skäl har svårt att hela tiden närvara i skolan. Lägg också till att det oftast finns fler barn med eller utan sjukdomar eller funktionshinder i familjen att ta hand om med. Lägg också till alla extra möten förutom de vanliga; läkarbesök, tandläkare och vanliga skolmöten som de flesta har. Denna föräldern/föräldrarna träffar ofta specialister inom vården, flera olika personer inom bup, hab, psykologer, soc och har massor av extra kontakter med skolan. Skolplikt, ja visst! Den uppnår man genom samarbete med hemmet och skolan med barnets bästa i fokus. INGET ANNAT!!!

Skrivet av Lotta Oksman (lotta.oksman@gmail.com)”

 

 

Lämna en kommentar

Under Diagnos, förälder, Hemmasittare, Lånade kloka tankar, Skola, Stress, Vardag

Vårt 7-åriga energiknippe och vår trötta 11-åring

20160521_112213.jpg

Vi börjar mer och mer fundera kring om även vår 7-åring har en diagnos. Hens sätt och beteende påminner väldigt mycket om Cs. Så svårt att veta om det beror på miljön här hemma eller om det faktiskt är en medfödd funktionsvariation. Det kan ju vara så att jag överanalyserar också.

7-åringens lärare sa att hen är intensiv och vill ha uppmärksamhet och tar mycket plats. Det händer också en del tokigheter med kompisar. Läraren sa att hen tycker att vi ska avvakta till åk 1 och se om 7-åringen mognar över sommaren.

7-åringen är bestämd och envis och ska alltid förhandla om allt, precis som C alltid har gjort. Hen är för ärlig och sårar ofta andra med taskiga kommentarer. 7-åringen kan titta på mig och säga ”Vad ful du är!” när jag har gjort mig fin. Sen kollar hen vilken reaktion som kommer. Sen säger hen ”Skojar bara! Du är fin!”.

Hemma är det en ständig utmaning att se till att vår aktiva 7-åring inte är understimulerad. Det måste hända något hela tiden. Det tjatas om att ta hem kompisar, gå på promenader i skogen, gå till lekparker osv. Det är sällan 7-åringen är nöjd om det inte händer något.

image

Ibland kan 7-åringen sitta och rita och hen pysslar en hel del. Det blir otroligt stökigt med lim och pappersklipp överallt. Hen kan också titta på TV en del men ritar då samtidigt som hen tittar.

7-åringen har ofta svårt för att komma överens med sina vänner om vad de ska leka. Hen kan säga rakt ut ”Nu får du gå hem för du är inte rolig att leka med!”. Att leka med fler än en kompis i taget fungerar inte speciellt bra.

Rollekar är något som 7-åringen leker väldigt sällan. De lekar 7-åringen leker mest är bygga koja, göra hinderbana och springa i hinderbanan, pyssla, rita, måla, leka med lera, klättra överallt, göra ”mat” i sandlådan, gärna kladda med något i köket (diska eller blanda ihop olika ingredienser och bara kladda)…

7-åringen blir oerhört frustrerad om hen t ex ska rita något och det inte blir som hen har tänkt sig. Hen har svårt att lyssna på andra och är väldigt ”splittrad” i sitt sätt att vara. Om vi går i mataffären stannar hen och pratar med allt och alla (lite gränslös). Hen tittar och lägger märke till allt. Det tar tid att gå och handla med 7-åringen och det krävs mycket tålamod.

Det är också så att 7-åringen är lite för närgången många gånger. Hen trycker upp saker någon centimeter från ansiktet när hen vill visa något, hen pussas lite väl hårt osv.

7-åringen är, liksom C, väldigt social och verbal. Hen älskar att gosa och kramas, har ”normal” ögonkontakt och är väldigt duktig motoriskt.

Vi har börjat använda timetimer även till 7-åringen och vi försöker förbereda hen och ha tålamod. Det skadar ju inte att lägga krutet redan nu!

20160123_100857-1-1.jpg

7-åringen lägger sig i alla samtal och avbryter konstant när någon pratar. Om jag ska sjunga en sång för hen vid nattningen så pratar hen mitt i sången flera gånger. Hen pratar även mitt i tandborstningen. Om jag pratar i telefonen och har bett 7-åringen vara tyst så pratar hen med mig i alla fall. Om jag visar att hen ska vara tyst så pratar hen ännu högre. Om 7-åringen råkar gå på min fot och jag säger ”Aj det gjorde ont!” så brukar hen titta på mig och sen trampa på foten en gång till.  Om hen ska krama mig och jag säger att det var en för hård kram så kramar hen en gång till ännu hårdare.

Jag känner igen så mycket av C i min 7-åring. Dock är 7-åringen mer hyperaktiv än vad C har varit.
7-åringen har ingen uthållighet och inget tålamod. Om en kompis ska komma så tjatas det hela dagen tills kompisen kommer. Om det är lördag så tjatas det om lördagsgodis direkt på morgonen, trots att barnen vet att det alltid är godis först EFTER lunch.

Om 7-åringen frågar om hen får ta t ex en glass och jag säger nej så kan hen sen komma med en glass ändå. Hen bryr sig ofta inte om vad vi svarar utan gör det som hen har tänkt sig i alla fall.

7-åringen har en sprudlande energi och fantasi. Hen är glad för det mesta (om det inte är något som går emot hen) och hen är väldigt kreativ.

7-åringen har känslorna utanpå kroppen och blir snabbt väldigt arg, väldigt ledsen eller väldigt glad.

Vi lyckas aldrig få 7-åringen att sitta vid matbordet en hel måltid. Som tur är så är vi smartare nu än vad vi var gällande C, så 7-åringen får ofta sitta framför TV:n och äta.

Vår 7-åring lär sig inte av konsekvenser! Precis som C! Uteblivet lördagsgodis eller 5 minuter på rummet gör ingen skillnad. Det går inte bättre nästa gång för det. Tro mig! Vi har provat alla ”vanliga” uppfostringsmetoder. Vi har testat belöningar (olika system) och konsekvenser. Vi har pratat och förklarat. Vi har höjt rösten… Inget har hjälpt. Varken på C eller 7-åringen. Det går inte när förmågan saknas.

Kanhända att det är en funktionsvariation med ASD och ADHD för 7-åringen… Eller så är det bara miljön och en mognadsfråga. Det får tiden utvisa!

Vi har haft våra grubblerier även gällande 11-åringen. Där tror jag dock inte en diagnos inom autismspektrum utan möjligtvis ADD. Men jag vet inte… 11-åringen är hemma från skolan och vilar ungefär en dag i veckan. Lärarna har sänkt pressen och kraven på hen i skolan och hen har läxfritt. Vi fick kämpa för att få skolan att förstå. 11-åringen verkar må lite bättre men blir snabbt trött. Vi får se om vilan under sommarlovet kan leda till mer ork och energi. Annars får vi kanske ta tag mer i även 11-åringen till hösten…

11-åringen har sällan energi till att stanna på fritids. Hen har ingen fritidsaktivitet och hen leker aldrig med kompisar på fritiden. Det finns varken lust eller ork hos 11-åringen till det. Så synd tycker jag!
Jag hoppas verkligen att hen kommer igång igen!

Det är nog tufft för 11-åringen att vara i mitten mellan vårt 7-åriga energiknippe som aldrig är tyst, och C, som alltid är inne i sitt och har sina låsningar och sin ångestproblematik.

Vi erbjuder 11-åringen att hitta på saker med bara en av oss föräldrar. Men det finns inte energi till det heller.

11-åringen har alltid varit mer medgörlig. Inte lika mycket motstånd. Hen är vår lilla filosof och tänkare. Hen är känslig för sinnesstämningar och har alltid blivit väldigt förnärmad vid tillsägelser och tillrättavisningar.  11-åringen är mer allvarsam än sina syskon och kan också vara mer långsint och tjurig.

Vår 11-åring är den som kan sitta vid matbordet och prata och även lyssna på andra. Hen har inte alls myror i benen på samma sätt som C och 7-åringen.

7-åringen har myror i brallan!

7-åringen har myror i brallan!

Vår 11-åring är väldigt omtänksam och empatisk och kan hjälpa till mer spontant ibland, när orken finns, eller trösta 7-åringen när hen är ledsen. 11-åringen överöser mig med komplimanger och kärlek. Jag får höra flera gånger om dagen hur mycket hen älskar mig och att jag är världens bästa mamma. ❤

(bilden är från Messenger)

(bilden är från Messenger)

Jag önskar att det blir en kanonsommar så hela min familj kan tanka positiv energi!
Den energin behöver vi VERKLIGEN till hösten!

20160521_120153.jpg

23 kommentarer

Under Diagnos, förälder, Syskon, Vardag

I symbios

20160519_165349.jpg

I veckan har jag varit på jobbet och hälsat på. Det var längesen! Vi har haft så mycket möten inbokade för både Cs och 11-åringens räkning så jag har inte orkat ta mig dit. Det var kul att träffa kollegorna men det kändes väldigt skönt att gå hem sen.

Chefen undrade hur det blir till hösten. Jag sa att jag inte riktigt vet hur jag kommer att må efter sommaren.

En kollega frågade om jag är sjukskriven för mig eller för C. Jag är sjukskriven för mig (har många stressymptom) men på grund av C kan man säga. Jobbsituationen var inte heller bra när jag väl bestämde mig för att det inte gick att jobba längre.

Om C hade blivit sjukskriven när vi bad om det, eller om skolan hade lyssnat på oss direkt när vi signalerade att C inte mådde bra i skolan, så hade jag nog inte varit sjukskriven nu. Det är kampen för mitt barn som har knäckt mig.

Jag känner att mitt och Cs mående (även 11-åringens numera) är i symbios. Om de börjar må bättre kommer jag att må bättre.

Det är ju så att jag är sjukskriven från mitt jobb. Men jag kan ju inte sjukskriva mig från min familj och mitt liv. Det finns inte mycket tid till återhämtning men jag försöker gå en daglig promenad.

20160516_191753.jpg

Jag har länge tänkt att jag ska måla med mina akrylfärger men jag orkar liksom inte ta fram grejerna. Det blir ett för stort projekt. Jag har också provat att läsa en skönlitterär bok men det fungerar inte. Jag kommer inte ihåg handlingen. Däremot kan jag läsa allt om autism utan att krokna! Jag läser bloggar och böcker och jag älskar verkligen att skriva av mig på bloggen och sitta och göra mina egna bilder och små analyser. Det ger energi! 🙂

Nu är det helg igen och snart är det sommarlov! Det är så vackert ute nu när allt blommar. Helt underbart!

20160519_161802.jpg

Jag har bakat en chocolate chip cookie i gjutjärnspanna till kvällsfikat. Mums!

20160520_175758-2.jpg

20160520_175744.jpg

20160520_175811.jpg

20160520_183624.jpg
Trevlig helg!

1 kommentar

Under Diagnos, förälder, Hemmasittare, Stress, Vardag

Realistiska förväntningar

Jag måste ärligt erkänna att det har tagit ett bra tag för mig att ha rimliga förväntningar på C. Förr hade vi överkrav.  Vi har fortfarande det ibland. Men vi har blivit MYCKET bättre på att ha mer realistiska förväntningar på Cs ork och förmåga.

Det som fortfarande stökar till det ibland är just den ojämna förmågan. Jag kan då och då hamna i mitt gamla tänkande. För ett tag sedan hade vi 7-åringens kalas. Det kryllade av 6-7-åringar i huset. Vi hade erbjudit C och 11-åringen att hjälpa till lite och få en slant. 11-åringen tackade ja direkt. C däremot sa nej. Inte förvånande. När vi hade kalaset, som skulle vara i två timmar, så hjälpte 11-åringen till hela tiden. Hen hjälpte till vid fikat, hjälpte till att hålla i lekarna osv. C kom när det var en timme kvar och frågade om hen fick hjälpa till. Vi sa självklart ja. C hjälpte till och skötte musiken när vi körde dansstopp och tog tid när barnen turades om på studsmattan. C bjöd på sig själv, dansade och spexade. Alla kalasgäster såg imponerade ut och 7-åringen var stolt över C.

20160513_170612.jpg

Dagen efter kalaset skulle vi på födelsedagsfika hos mina föräldrar. Jag hade förberett C på detta och hen hade sagt att hen skulle följa med. När det var dags att gå så gick det bara inte. C låste sig och sa att hen bara inte kunde följa med. Att hen var trött. Jag peppade/pressade lite eftersom jag vet att hen är trygg med sin mormor, morfar och moster med familj och har varit hos dem många gånger. Men det gick bara inte.

Detta är något jag måste jobba med hos mig själv. Spontant kan man ju tänka, som jag gjorde förr, att C måste ju träna och lära sig att följa med. Nej! C kan följa med om hen har en dag som känns bra med ork och energi. C behöver inte träna på det. Det måste JAG bli bättre på att komma ihåg!

Jag tränar varje dag på att ha realistiska förväntningar på C. Jag gör fortfarande fel ibland och hamnar i gammalt tänkande med för höga krav och förväntningar. Men jag börjar faktiskt lära mig!

Så här var det förr. Tyvärr är det fortfarande så ibland.

Så här var det förr. Tyvärr är det fortfarande så ibland.

 

Så här är det nu. Oftast i alla fall!  ;)

Så här är det nu. Oftast i alla fall! 😉

15 kommentarer

Under Anpassningar, Diagnos, Egna illustrationer, förälder, Förståelse, Hemmasittare, Kommunikation, Skola, Vardag

Tillbaka i verkligheten

20160509_122335.jpg

Nu är jag tillbaka i verkligheten efter ett par dagars paus med goda vänner. Vi har både skrattat och gråtit tillsammans. Alla bär på både glädjeämnen och bekymmer. Vi är ett gäng tjejer i olika faser i livet och olika åldrar. Vi är alla väldigt olika egentligen men trivs bra ihop. Samtalen har varit så givande och det har gett mig otroligt mycket energi. Det har varit helt underbart! Jag måste försöka leva på detta nu när vardagen är igång utan barmhärtighet.

Under denna långhelg har jag även försökt ta en Facebook- och bloggpaus. Det har gått relativt bra men jag måste erkänna att det har kliat i fingrarna några gånger!

Idag är det en äkta måndag med stort M. Hela familjen var seg i morse. 7-åringen och 11-åringen tog sig till skolan men C är hemma.

Vi har blivit beviljade en extern skolplacering med skolskjuts för C till hösten (min cliffhanger 😉 ). Helt otroligt skönt! MEN det spelar ju egentligen ingen roll vilken skola C tillhör om hen inte tar sig dit… Nu gäller det att sakta jobba in tanken hos C och sen besöka skolan med C. Detta kommer inte att bli lätt… Jag hoppas att det går vägen! C har fortfarande en föreställning om att hen ska gå i vanlig skola med sin kompis. Men nu är det snart två läsår som C har missat…

Det känns jobbigt att det blir ännu en sommar av oro och sen ny skola för C till hösten. På den skolan har de i alla fall mer kompetens om ASD och det känns tryggt. Jag vill så gärna att vi ska få lite flyt nu. Att vi kan få må bra tillsammans och att C kan känna en balans i sitt liv. HOPPAS! 

Nu ska jag ut och njuta av solen!

20160509_122425.jpg

2 kommentarer

Under Diagnos, förälder, Hemmasittare, Skola, Vardag

Underbara vår! Jag vill kunna slappna av och njuta!

Solen skiner, grönskan kommer och jag försöker slappna av och njuta. Jag älskar våren! Just den här tiden när det känns som hela naturen är på gång och man vet att man har hela sommaren framför sig. Helt underbart!

20160426_155739.jpg

Tyvärr har jag svårt att slappna av och njuta av den här våren. Vi ska som sagt snart på möte med Socialtjänsten efter ännu en orosanmälan. Skolan säger att C inte uppfyller skolplikten (vi vet!!!)  men tror inte att det är diagnos- eller skolrelaterat. Med andra ord tror de att det är vårt fel! Jag är så ledsen över denna misstro. Den knäcker mig men jag ska f-n visa att jag står pall.  Men det är inte så lätt att slappna av då.
JAG VET ATT VI GÖR RÄTT! Alla kurser jag har gått  och alla böcker och bloggar om autism som jag har läst säger att man ska sänka kraven, ta bort stressande situationer och se till att barnet har en chans att lyckas. Barnet måste också få ett visst medbestämmande och känna att hen har kontroll, annars kan det bli en låsning. Tyvärr är inte hemmasittarläraren på samma linje,  utan försöker hela tiden höja kraven snäppet över Cs förmåga. Skolan ser ju hela tiden bara den högfungerande C. Den C som vissa dagar klarar av att gå till skolan och hålla ihop. Skolan ser inte C de dagar det inte går…

Nu ska jag snart gå ut på en ”rensa-hjärnan-promenad”. Jag ser framemot en långhelg och det känns som sommarlovet inte kommer snart nog.

20160411_084819.jpg

Ni är många som följer min blogg nu. Jättekul! Det är inte en inkomstbringande blogg på något sätt. Jag bloggar bara för att skriva av mig, få stöd, ge stöd och tips och förhoppningsvis sprida kunskap.  Jag vill tipsa er om att gilla min sida SUPERMAMSEN på Facebook. Där lägger jag upp alla mina inlägg och delar ibland även annat läsvärt.

screenshot_2016-05-03-12-09-27-1.png

Min sida på Facebook. Välkomna!

Nästa vecka är det stora grejer på gång för C. Om allt går vägen kanske vi kan se en ljusning till hösten. Jag berättar mer när jag vet mer. 😉 Håll tummarna!

Önskar er en skön långhelg!

5 kommentarer

Under Ångest, Diagnos, förälder, Hemmasittare, Skola, Stress, Vardag

Lösenordsskyddad: Bristande föräldraförmåga? Nej! Vi är superföräldrar!

Detta innehåll är lösenordsskyddat. För att visa det, ange lösenordet nedan.

Ange ditt lösenord för att visa kommentarerna.

Under Anpassningar, Ångest, Boktips, Diagnos, förälder, Förståelse, Hemmasittare, Kommunikation, Skola, Stress

Utslagna familjer

Hjälp våra barn blomma istället för att vissna!

Hjälp våra barn blomma istället för att vissna!

Jag började skriva av mig på bloggen i somras (2015) efter att C hade fått sin diagnos asperger (högfungerande autism, ASD). C fick sin diagnos 13 år gammal efter att hen hade blivit en så kallad hemmasittare och kraschat i en icke anpassad skola i årskurs 6. Vi föräldrar hade mailbombat skolan och sagt att C inte trivdes och inte orkade vara i skolan, men vi fick inget gehör. Vi bad om möten som inte blev av. Vi bad om anpassningar som inte genomfördes osv.

När jag började blogga (min egen terapi) trodde jag att vi var mer eller mindre ensamma om att vara i denna sits. Ganska snabbt förstod jag dock att det handlar om hundratals, kanske tusentals, barn som faller i den svenska skolan. Jag är med i olika grupper på Facebook där vi föräldrar samlas för att utbyta tankar och peppa varandra. Vi är tusentals föräldrar! Jag är så tacksam för dessa stöttande grupper. Jag vet, ärligt talat, inte hur jag hade orkat utan det pepp och den förståelse jag får i dessa grupper.

Jag får otroligt mycket igenkännande kommentarer om mina blogginlägg. Jag vet inte hur många som har skrivit till mig att min historia är deras historia. Att deras barn inte heller fick stöd i tid. Att de som föräldrar också har blivit misstrodda och skuldbelagda. Att de också är sjukskrivna för att kampen för barnet (eller barnen) har blivit alltför tung att bära. Det är så sorgligt att vi är så många! 😦

Många vittnar om att visst är familjelivet tufft. Att ha någon med ett funktionshinder i familjen är inte lätt. Men det går att hantera. Det som dock tar knäcken på oss föräldrar är all okunskap runtomkring och den eviga misstron.

En av de frågor som kommer upp mest är ”Hur ska jag få skolan att förstå?”
Många skriver att skolan säger att ”Det går så bra när hen är här!”
Så sa skolan till oss också. Våra barn är många gånger specialister på att hålla ihop utåt. De vet ju vad som förväntas av dem och vill inte misslyckas. Sen kommer de hem och är helt slut. Vissa barn ligger bara i en hög och sover hemma, andra får utbrott, ångestattacker eller har stora konflikter med syskon och föräldrar. Många orkar inte ha något socialt umgänge på fritiden för skolan suger all energi. Det ser väldigt olika ut.

När vi föräldrar då påtalar att det nog måste ske anpassningar i skolan för att våra barn ska orka med så säger skolan att det är ett ”hemmaproblem”. Som jag ser det är det här det stora problemet ligger. Skolan kan inte se att det kan finnas en fördröjd effekt. Utmattningen visar sig efteråt. Detta leder till att barnen tillslut ger upp och slutar gå till skolan.

När det händer – vaknar skolan! Då blir det möten och det blir orosanmälningar till Socialtjänsten. Skolan måste ju anmäla hög frånvaro för att det är skolplikt. Det är ju lätt att slänga in en orosanmälan för att ha  ryggen fri  efter att inte har lyssnat på oss föräldrar som har ropat på hjälp. Denna anmälan känns mer som ett slag under bältet trots att skolan säger att de gör det av ”välvilja”. En sådan anmälan skapar stress för redan stressade och pressade föräldrar. Ibland kan skolan och föräldrarna göra en anmälan tillsammans. Det känns lite bättre. Men att bli anmäld bakom ryggen är kränkande när man har kämpat länge för sitt/sina barn. Kunde de inte istället ha lyssnat på oss innan kraschen? Det är ju skolans fel att det blev så här!

bild bloggen familj 2 jpeg

När skolan vaknar är det försent! Uppförsbacken är enorm för ett barn som har blivit utmattat i skolan. Nu behövs det resurser och pengar. Föräldrarna är som sagt dessutom kanske sjukskrivna. Vad kostar inte detta samhället? Varför inte göra rätt från början?

Skolan tycker att vi ska dra in datatider, ha kompisförbud och absolut inte vara hemma och pyssla om våra barn. Då blir det ju mysigt hemma. Men hallå?! Våra barn är utmattade och behöver bli ompysslade. De behöver göra saker som de mår bra av för att få någon form av glädje och energi i sin tillvaro. De behöver hjälp med att komma tillbaka till ett ”vanligt” liv. De kommer inte att må bättre om vi bestraffar dem för att de mår dåligt. Det verkar skolan tro. Detta är också ett stort problem.

Skolan tycker att vi legitimerar hemmasittandet om vi låter våra barn göra saker de mår bra av. Det visar ju tydligt att skolan verkligen inte förstår att våra barn faktiskt inte har valt att bli hemmasittare. De blev hemmasittare för att skolan inte stöttade dem på rätt sätt.

Ett annat ämne som ofta kommer upp i dessa grupper är när föräldrarna är separerade och bara en förälder vill kännas vid/acceptera sitt barns diagnos. Detta leder till splittringar och det blir svårt att hjälpa barnet. Ofta kan det vara olika för barnet vilken förälder man är hos. Hos ”förälder 1” kanske barnet lyckas ta sig iväg till skolan hela veckan. Vad det beror vet inte jag. Det kan bero på att den föräldern är hårdare så barnet anstränger sig och håller ihop där. Det kan bero på rutiner och bra strukturer… Hos ”förälder 2” går det inte lika bra. Det kan bero på att barnet känner sig tryggare där och vågar protestera. Det kan bero på att barnet är utmattat efter en ansträngande vecka hos ”förälder 1”, det kan bero på bristande rutiner och strukturer… Vem vet? Dock verkar skolan ofta skuldbelägga den förälder som inte lyckas få iväg sitt barn till skolan. Detta är ju helt fel! Det kan faktiskt vara så att det VERKLIGEN är den föräldern som förstår sitt barns mående bäst.

Vi bor i ett välfärdsland med ett bra socialt skyddsnät. Ändå händer detta så många barn. Var ligger felet? Hur ska vi få en skola för alla? En skola där inget barn kraschar?

Skolan måste ju för det första börja lyssna på oss föräldrar. Det är ju inte så att vi plötsligt börjar uppmuntra våra barn att vara hemma. VI VILL INTE ATT VÅRA BARN SKA VARA HEMMA. Vi kämpar hela tiden för att våra barn ska få det stöd och den hjälp de behöver i skolan. Vi förstår också att skolan är viktig för våra barns framtid. Det är därför vi vill att skolan ska anpassas efter våra barns behov. Och skolan måste anpassas INNAN våra barn kraschar. Att de bryter ihop hemma blir ett hemmaproblem men orsaken är skolan.

Jag har varit, och är fortfarande, väldigt ledsen över allt detta. Men jag börjar känna mig mer och mer arg! Vi är alltför många utslagna familjer… Vi är familjer som har varit ”normala” familjer men som har blivit utslagna av ett stelbent skolsystem med personer som tror att de kan och förstår sig på diagnoser/olika behov.  Med personer som vill ha alla barn stöpta i samma form… Självklart finns det skolor som har rätt arbetssätt och förståelse men tyvärr är vi alltför många som möter skolor med bristande kunskap om NPF.

Jag delar en bild från ”Vilse i klassen” (finns på Facebook) som tydligt beskriver hela problemet. Skolan tror att de förstår. Så länge de bara ser toppen på isberget kommer vi bli fler och fler utslagna familjer…

Skolan måste titta under vattenytan och hjälpa våra barn!

Skolan måste titta under vattenytan och hjälpa våra barn!

36 kommentarer

Under Diagnos, förälder, Hemmasittare, Skola, Stress, Vardag